Klara – klasskassa och lagkassa

Att ha en plan och ett mål är det jag tar med mig

Kan du berätta lite kortfattat om er kassa? Fanns det någon deadline?
Både klasskassa och lagkassa.

Vilken roll hade du?
Jag har inte tagit hand om själva kassan. Men jag har barn i skolåldern och som går på massor av olika sporter. Så det är mycket som ska in till olika lag och så, men jag har inte varit ansvarig för själva kassan. Men vi har hjälpt till att samla in pengar.

Kan du ge något exempel på aktivitet för att samla in pengar?
Vi anordnade en hockeycup i julas, då fick vi in ganska mycket pengar. Annars är det mycket försäljningar och lotterier och sådana saker.

Vad kan vara jobbigt med att driva en kassa enligt dig?
Som klassförälder är det svårt att veta hur mycket pengar som finns. Det är inte så bra insyn när pengarna väl har swishats till klassens kassör. Kassören får ju in pengar här och där och har svårt att veta vad som kommer in och ut.
Det vore bra att veta vad som är bra och vad som är mindre bra när det kommer till olika aktiviteter för att samla in pengar. Vi hade kanske 10 aktiviteter, vissa fungerar bra och vissa fungerar mindre bra.

Hur tror du barnen/ungdomarna upplevde det?
Jag tror de tycker att det är kul men de är så små nu så det är oftast föräldrarna som gör det mesta. Men att stå bakom disken och sälja tycker de är jätteroligt. Men det är främst föräldrarnas engagemang som spelar roll.

Hade ni något mål med kassan? Nådde ni målet?
När det gäller klasskassan så var det redan i årskurs 1 som läraren meddelade att nu ska vi börja samla in pengar till klassresan vi ska åka på i årskurs 3. När det gäller lagkassan har vi inte haft något mål, utan bara samla så mycket som möjligt så blir det billigare årsavgift.

Hur administrerade ni kassan? Använde ni något verktyg eller någon tjänst?
Det är lite bökigt eftersom det inte finns något bra verktyg. Så som klassförälder så samlar man in pengar under ett läsår, och när det är klart så ska man swisha över det till den som är ansvarig. Men man har ingen koll på hur mycket pengar som finns och man har ingen koll på hur mycket som fanns kvar i kassan från föregående årskurs. Vilket jag tycker vore bra, att man kan se lite historik så man vet vad vi har liksom.

Kan du nämna några lärdomar som du tagit med dig?
Jag tror det är bra med ett mål, när det gäller klasskassa så kanske redan från årskurs 1. ”Vad tycker ni, ska vi satsa på en resa med övernattning, eller räcker det med picknick i årskurs 3?” Så att ha en plan och ett mål är det jag tar med mig.

Läs fler intervjuer för tips och råd